top of page
  • תמונת הסופר/תעומר פוליצר

תודעה של מתחיל

בעבר כתבתי על מיינדפולנס, אני עוסקת במדיטציה ובכל פעם מחדש מגלה עד כמה מה שנוסח ונכתב אז, לפני 3000 שנה ויותר- מתאים גם לימינו שלנו . (מאמין שתסכימי איתי על זה :-))

המשפט המצוטט הבא, אשר נכתב בתחילתו של אחד הספרים החשובים ומצד אחד המורים החשובים להבאת הבודהיזם למערב, שונריו סוזוקי,הוא בדיוק כזה.

סוזוקי הכיר לעולם את המושג "beginners mind" אשר ניתן לתרגם אותו ל"תודעה של מתחיל" או מחשבה של מתחיל . 

מהי אותה תודעה של מתחיל?

זוהי התודעה המאפיינת ילד, תודעה הפתוחה לכל הכיוונים תודעה אשר אינה מקובעת ואינה "סגורה" אלא פתוחה ומאפשרת לדברים לקרות.

בתודעה כזאת כסא יכול להפוך לאוהל, לטאה לדינוזאור וסיטואציות מפחידות למרגשות ומסקרנות . וזאת לעומת התודעה של המנוסה שעם כל יתרונותיה מביאה לפעמים דווקא לפחות אופציות, לסגירות מחשבתית, לצמצום.

אין זה אומר כמובן שלא משתמשים בידע קיים או שמתעלמים מהמפחיד והמסוכן אלא שמאפשרים גם כל הזמן לקבל מידע חדש ,להיות פתוחים לאפשרויות חדשות ולהכרה שהחיים כל הזמן משתנים. 

זה כל כך חשוב בתקופתנו- להפתח בכל פעם מחדש . על אחת כמה וכמה כאשר עובדים אל מול אנשים; בקלות ניתן "ליפול" אל המקום שבו קוראים קורות חיים או פוגשים מישהו ואומרים "ראיתי את זה ,שמעתי את זה - לא מעניין" בתודעה של מתחיל לעומת זאת- הכל מעניין ,הכל טרי, הרגע הנוכחי לעולם לא התרחש , הרגע הבא לעולם לא ידוע והאיש הבא לא דומה לאף אחד אחר. ושוב- אין זה פוסל את הידע שלנו שנצטבר ועוזר לנו להסתדר בעולם אך זה כן עוזר לשים בספק גם את הידע הזה שלפעמים משנה את המציאות על פי העבר במקום לתפוס את ההווה.

ואיך מתרגלים? פשוט מזכירים לעצמנו ,בכל פעם מחדש, שמה שאנו רואים עכשיו הוא חדש,מעולם לא היה ולעולם לא יחזור על עצמו . אפילו האדם הזה,שנמצא מולנו, שאולי כבר פגשנו, אינו בהכרח זהה למי שהיה בעבר . ועכשיו יום חדש וכל יום כזה הוא גם הזמנות חדשה :להכרות, ללמידה והפתעה .

מאחלת שהתודעה תהיה תמיד מלאה בדברים טוב :-)


bottom of page