top of page
  • תמונת הסופר/תעומר פוליצר

עולם המחר

מישהו הזיז את הגבינה שלי?

העולם משתנה כל הזמן זה כבר ידוע – השינוי הוא הדבר היחיד שקבוע.

אך כמות השינויים ומורכבותם בעקבות המשבר הנוכחי היא חסרת תקדים.

גם שוק העבודה השתנה ללא היכר. אם בעבר להיות שכיר היה עוגן של יציבות היום ניתן לראות שגם שכירים וגם עצמאים באותה הסירה. עסקים גלובליים וחברות ענק מאבדים משוויין, ערכן וכלל לא בטוח אם ישרדו מעבר לאופק הבלתי נראה.

ומה על המשאב האנושי ועולם התעסוקה מה ישתנה בו ?

• המעבר לעבודה מרחוק בעיקר מהבית שנכפה על ארגונים ועובדים רבים – הוא המשכה של מגמה זוחלת אך עקבית ששמה איזון בית עבודה work-life balance – אנשים יותר ויותר מצפים כי ארגונים יאפשרו להם גמישות שכוללת צמצום שעות העבודה במשרד וגם עבודה בשעות גמישות יותר כפרמטר מהותי באטרקטיביות של מקום עבודה.

הורות ומשפחה כבר מזמן אינם טריטוריה נשית בלבד. בנוסף ארגונים רבים מבינים כיום כי לאנשים שונים יש צרכים שונים, וצרכים אלו משתנים בתקופות שונות בחיים.

• דור ה-Z, שנכנס בשנים האחרונות לעולם העבודה, מאופיין בתפיסת "אני" חזקה, מחויבות נמוכה של מעסיקים לעובדים ועובדים לעבודה ובמקביל רצון לייצר פרנסה מוצלחת ועניין בעבודה ולא להתפשר על אחד מהם. אנו בתקופה בה אנשים מחפשים ערך בכל תחומי החיים וגם בקריירה ומעדיפים אותם על פני שורה נוספת של הטבות בתלוש השכר.

• לכך יש להוסיף את העובדה שבמשבר הנוכחי אנו רואים כי ניתן להחליף, לפחות חלקית, את המפגשים פנים אל פני בכלים טכנולוגיים שמאפשרים עבודה מרחוק ומאפשרים המשך קשר והפעלת צוותים מרחוק בהם תוכנות כמו ZOOM וואטסאפ וכן תוכנות לניהול משותף של משימות כמו trello ודומותיה. משמעות הדבר היא כי יש אפשרות טכנולוגית לעבוד מרחוק – כלומר יש דרישה מלמטה מהעובדים ויכולת טכנולוגית לביצוע.

• מגמה נוספת, שקשורה בעיקר בארגונים בגודל בינוני ותאגידים, ותתגבר להערכתי היא ההכרה בחשיבות של אנשי HR או מחלקת משאבי אנוש בכל הקשור לשמירה על הקשר האנושי בארגון: ניהול התקשורת ושמירה על מחוברות עובדים, ותמיכה במנהלי מחלקות וצוותים בכל הקשור לשמירה על עבודה אפקטיבית מרחוק, קליטת עובדים חדשים מרחוק ומה המשמעות של פעילויות רווה בארגון. להערכתי אנשי משאבי אנוש לא הופכים מיותרים אלא תפקידים מקבל תפנית וערך נוספים.

לסיכום דבר אחד בטוח: החזרה לשגרה, שאנו כה שואפים אליה, לא תחזיר אותנו לנקודת הזינוק. זה נכון ברמה אישית, ארגונית טכנולוגית וערכית. אלו שידעו לעשות את ההתאמה ולחשב מסלול מחדש הם אלו שישגשגו במציאות החדשה.


bottom of page