top of page
  • תמונת הסופר/תkeren20079

ראיונות ווידאו- רקע וטיפים

בשנים האחרונות ההתפתחות הטכנולוגית ויישומה הולכים וצוברים תאוצה והגיעו גם לעולם משאבי אנוש בכלל וגיוס בפרט. בימים אלו בהם אנו נדרשים לבידוד חברתי וכל קשר פנים אל פנים הוא מוגבל ומסוכן שוב הטכנולוגיה נחלצת לעזרתנו. למה הכוונה? לראיונות בווידאו- ראיונות אלה מתבצעים כאשר המועמד יושב בביתו או מוזמן למשרדי החברה ומרואיין על ידי המעסיק אשר יושב במקום אחר ברחבי הגלובוס. עבור המעסיק זוהי אפשרות לחסוך בעלויות ולעיתים גם בזמן ועבור המועמד זוהי לעיתים קרובות אפשרות נוחה וזמינה יותר אשר עדיפה על ההגעה אל משרדי החברה. הנה כמה קווים כללים לראיונות ווידאו: 1.ישנן מספר תוכנות איתן עובדים מעסיקים שונים- "זום", "סקייפ ואחרות. כדאי לערוך הכרות עם התוכנה הרלוונטית עוד לפני הביצוע הראיון און ליין וזאת בכדי להבין את הפונקציות הטכניות השונות ואיך מתפעלים אותן. בנוסף חלק מהתוכנות דורשות רישום מקדים ולכן מומלץ כי לבצע זאת לפני הריאיון עצמו ולא בתחילתו. 2. סוגים שונים של ראיונות מצולמים א.ראיון וידאו חי - מרבית הראיונות המצולמים מתרחשים כאשר שני הצדדים נוכחים באותו זמן ויש אינטראקציה בין שני הצדדים. ב. ראיון וידאו מוקלט - מעסיקים רבים בוחרים לאפשר למועמדים לבצע ראיון חד צדדי כשלב מקדים לתהליך הגיוס כדי לבחון את מידת התאמת המועמד לתפקיד ולארגון וזאת מבלי שיהיה צורך לפגוש את המועמד פנים אל פנים.במקרה זה יש מעסיקים ששולחים למועמדים שורה של שאלות ומבקשים מהם להקליט את עצמם עונים עליהם . לסוג ראיון זה יש יתרון עבור המועמד שכן יש לו יכולת להתכונן ולהיערך מראש עם תשובות ודוגמאות וגם אלמנט ההפתעה וחוסר הוודאות לא קיים שכן למועמד יש יכולת ,אם ירצה בכך, להתכונן וגם להקליט את עצמו מספר פעמים עד שיגיע לתוצאה שמתאימה לו ואותה ישלח חזרה למעסיק הפוטנציאלי. גם במקרה כזה – יש להתייחס לשאלות כאילו הם מבוצעות כחלק מראיון פנים אל פנים מול אדם – מה שאומר שיש לשמור על קשר עין רציף, מהירות דיבור איטית וניסוח של משפטים וראיונות ברורים. תת סוג של ראיון וידאו מוקלט הוא ראיון בו אין שאלות אלא המועמד מתבקש להציג את עצמו באופן כללי.

הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור את הראיון הבא בהצלחה : 1.תרגלו ותתרגלו באמצעות צילום עצמי שלכם ב"ראיון לדוגמא" בבית-

חשוב שלפני הריאיון האמיתי, תבצעו ראיון דמה שבו אדם אחר ישאל אתכם את השאלות ואתם תענו וכך תוכלו לראות את עצמכם בעת ראיון ולהכין את עצמכם טוב יותר לדברים אשר עשויים לעלות. הקליטו את ראיון הדמה וצפו בו לפחות פעם אחת לאחר ההקלטה . שימו לב לשפת הגוף, להגייה, מהירות הדיבור וקשר העין. שימו לב האם אתם זזים הרבה, האם אתם יושבים קפואים האם אתם נראים מתוחים, האם אתם מחייכים. זכרו - חיוך עוזר להפיג מתח וגם יוצר קשר של אמפטיה ואהדה כלפיכם.

2. היו מוכנים-

אם אתם מתקשים בהבנת האופן שבו הריאיון מתבצע ,מבחינה טכנית , אל תהססו ובקשו עזרה בהבנת התהליך – זה עדיף על התנהלות שגויה . אם מדובר בראיון שמתקיים מביתכם ;התמקמו מספיק זמן מראש, וודאו כי המצלמה והמיקרופון עובדים.

ככל שהדבר תלוי בכם עשו מאמץ שסביבת הצילום נראית טוב, השתדלו לקיים את הריאיון בחדר מסודר ומאורגן או לחלופין לבדוק אפשרות לשים רקע מובנה מראש – קיים בחלק מהתוכנות.

בנוסף בדקו את האופן שבו המצלמה מוצבת ואיך אתם וסביבתכם נראים על גבי המסך והאם ניתן לשפר את התנאים הקיימים. לא צריך להיות צלם מומחה כדי לתכנן באיזה זווית בדיוק להחזיק את הטלפון או להעמיד את המסך – אך מצד שני לא כדאי לצלם את עצמכם מזווית נמוכה מידי או גבוהה מידי דבר שיכול ליצור עיוות במראה.

3.לבשו בגדים בצבעים אחידים וחלק תחתון-

כן, למרות שפעמים רבות בקומדיות רואים אחרת, חלק תחתון הוא חשוב גם בראיונות ווידאו, הסיבה לכך היא שלעיתים תצטרכו אולי לקום במהלך הריאיון ואם תקומו כאשר אתם לבושים בתחתונים – זה לא בדיוק מה שהתכוונתם.בנוסף מומלץ ללבוש בגדים בעלי צבע אחיד. צבעים אחידים מצטלמים טוב יותר ומפריעים פחות לעין ותופסים פחות תשומת לב.

לנשים שביננו מומלץ איפור קל ויום יומי ששומר על מראה טבעי.

4.משהו קטן לפני הריאיון-

שימו לב להתארגן בזמן לראיון – בדיוק כפי שהייתם מגיעים לראיון פנים אל פנים בארגון , אל תאחרו ! יש לזה אותה משמעות כמו איחור לראיון במשרדי החברה.

5. במהלך הריאיון-

בכל ראיון חשוב לשמור על קשר עין ובראיון בווידאו קשר העין מתבצע על ידי מבט למצלמה עצמה. מומלץ להימנע משימוש בתנועות ידיים שיכולות לעיתים ליצור מריחות על המסך. וגם חשוב להיות מודעים לתזוזות שונות שגורמות לרעשים לא צפויים שיצרו הסחת דעת.

5. שמרו על אותנטיות-

הסעיף הזה והסעיף הבא אולי קצת יבלבלו ולכן קראו היטב והרהרו בכך. חשוב לשמור על נימה אישית, הצגה אותנטיות והעברת מסרים שהולמים את מערכת הערכים, האמונות, התפיסות והרצונות שלכם – זה מטרת הריאיון בין היתר –תיאום ציפיות הדדי ולכן רצוי כי תיהיו עצמכם. מצד שני חשוב כי בכל זאת-

6.שמרו על פורמליות-

על אף שראיונות ווידאו מתקיימים, פעמים רבות, מתוך ביתו של המרואין חשוב לשים לב שהדבר לא גורם לאובדן הפורמליות של ראיון. בסופו של דבר, גם ראיון ווידאו הוא ראיון עם חוקים מסוימים שחשוב לשמור עליהם- רשמיות,מקצועיות וריכוז חשובים בראיונות ווידאו כפי שהם חשובים בראיונות פנים מול פנים. נימה אישית ודיבור מקרב חשובים אך עדיין חשוב לזכור שלא מדובר בשיחה בין חברים ואתם עדיין תחת בחינה.

מאמר זה שאב רעיונות גם מהמאמרים הבאים:



קרן טל - השמה מקצועית בול בשבילך 🎯🎯

bottom of page