(המאמר כתוב בלשון זכר אך פונה ומתייחס לנשים וגברים כאחד)
כאשר אנו מגייסים עובד אך הוא עוזב, ואין זה משנה אם עקב פיטוריו או התפטרותו- הדבר מוביל להפסד ברור של החברה .
במאמר זה אפרט על העלויות השונות עבור החברה בהתיחס למצב שבו עובד/ת עוזב את החברה.
נתונים אלו מתייחסים לעלויות העזיבה של עובדים ללא קשר לסיבת העזיבה: פיטורין או התפטרות.
להלן העלויות שיש לקחת בחשבון:
אובדן הידע "המקצועי" שנצבר: יש קושי לכמת.
ירידה במוטיבציה: יש קושי לכמת את הרכיב.
זמן ניהולי שמושקע בראיון מועמדים והכשרתם בתפקידם: יש קושי לכמת.
אבדן לקוחות/מכירות: לגבי אנשי מכירות אומדן זהיר עומד על 15%.
תשלום הודעה מוקדמת: החישוב הינו חודש הודעה מוקדמת של עלות מעביד.
עלות הכשרת העובד עד להיותו אפקטיבי: אומדן זהיר לגבי אנשי מכירות מדבר על 4 חודשים. החישוב הינו מס' חודשי עבודה×עלות מעביד לחודש.
עלות גיוס עובד מחליף: ההנחה היא כי הגיוס ידרוש פניה לחב' השמה וכן פרסום בעיתונות. החישוב הינו עלות מודעה+עלות השמה.
עלות הכשרת מחליף עד להיותו אפקטיבי: בהנחה האופטימית כי מתחילת תקופת העבודה יוצר העובד תפוקות.
החישוב הינו מס' חודשי עבודה×עלות עלות מעביד לחודש בעלות של מחצית משכורת חודשית.
· העלויות אינן מתייחסות להחלטה שגויה כשמדובר במשרה ניהולית.
Add alt text
עלויות החלפה-עלויות ישירות שיש להוציא על מנת לגייס אנשים במקום עובדים שיש להחליפם כולל: עלויות מש"א, הוצאות נסיעה, הוצאות גיוס ובונוס תחילת עבודה.
אסטרטגיית "מילוי פערים": כיצד הארגון מתמודד עם העובדה שנוצר חלל בשל סיום עבודתו של עובד וכיצד ממשיכים לתפקד ו"לעשות את העבודה".
עלויות החלפה ישירות לגיוס עובד חדש: הוצאות גיוס ישירות כולל פירסום, ביצוע ראיונות ולעיתים העתקת מקום מגורים.
עלויות ישירות –
בעת חיפוש מחליף ישנן עלויות ישירות שקשורות לעלויות ביצוע העבודה ע"י מחליף כולל עלויות של שעות נוספות
עלויות שקשורות לפרודקטיביות –
עובד חדש צריך לרכוש ידע רב ומורכב על התפקיד
פרודקטיביות שקשורה לעובד מחליף זמני שצריך ללמוד ידע רב, להכיר את עמיתיו, אובדן מכירות, הצורך בניהול וחניכה בפרק זמן זה
פרודקטיביות שקשורה ביכולת הכיסוי של עובדים – ירידה בפרודקטיביות שנובעת מעומס עבודה רב, הקושי בלימוד נושאים מורכבים חדשים וכתוצאה מאילו אובדן מכירות.
כל אלה הן דוגמאות מורכבות של עלויות גיוס שגוי. על כן ברור כי בעת גיוס עובד עלינו להסתכל לטווח הארוך ביותר האפשרי . עובד לטווח קצר הוא גם הפסד בטווח הקצר. חשבו על זה.
Commentaires