top of page
תמונת הסופר/תkeren20079

חיים בחל"ת- מאמר למנהלים בזמן חל"ת

כן עכשיו זה כבר רשמי !!!

אנו במהלכו של משבר מתגלגל שנמשך כבר 3 שבועות ולא רואים את סיומו.

מבחינת ההתנהלות הארגונית, מרבית הארגונים ממשיכים בפעילות העסקית אך שינו את התנהלותם: חלקם ממשיכים לפעול מאתר החברה, חלקם עושים שימוש בעבודה מהבית וגם ארגונים רבים מצאו את עצמם נאלצים להוציאו עובדים לחל"ת.

זה השיח של פוסט זה – כיצד להתייחס לנושא החל"ת?

ראשית, חשוב לזכור כי בשונה מהפרשנות שקיימת בעת שגרה למושג של חל"ת-פה מדובר בחופשה מאונס ובכל מקרה המונח "חופשה" טכני בעיקרו.

שנית, במרבית הארגונים לא כל העובדים הוצאו לחל"ת ויש עובדים שממשיכים לעבוד בין אם מביתם ובין אם ממשרדי החברה.

אלו שלושת המסרים העיקריים שאם תאמצו אותם תצאו נשכרים:

-      לחברה ולהנהלה שלה יש עניין בשמירת מחוברות עובדים – כל העובדים!

-      יש מתח ורגישות בין עובדים שהוצאו לחל"ת ועובדים שממשיכים לעבוד.

-      מה שמוביל למסקנה כי בחלוקה הקלאסית בין ניהול עובדים לניהול משימות ניהול העובדים הוא המטרה.

מה זה אומר?

-      אנשים מעצם הווייתם זקוקים להכרה ושייכות: אנשים זקוקים, שיקשיבו להם, יראו אותם ואת הצרכים שלהם, ישתפו אותם ויתנו להם לקחת חלק. בסלנג "כולנו רוצים שיספרו אותנו".

-      אנשים שהוצאו לחל"ת מעצם המצב הנתון יש סיכוי שירגישו לא שייכים, לא מוערכים (למה הוציאו אותי ואת העובד בשולחן לידי לא הוציאו?).

-      אנשים בחל"ת עוברים התמודדויות שונות הנה כמה סיטואציות בהן יש סיכוי שתתקלו, או כבר נתקלתם?

שיחה: "הכל בסדר אני מבינה שזה היה אילוץ ארגוני" אשמח לעזור לכם בכל דבר . . . אבל בפועל ששולחים לה מייל היא לא עונה.

ואטצ'אפ: מנהל שמעדכן בקבוצה בה נמצאים עובדים שממשיכים לעבוד ועובדים שהוצאו לחל"ת על שינויים בסדרי העבודה ולאחר מכן מקבל מסר עקיף שהוא "מציק".

מצד שני גם המנהלים נמצאים בקונפליקט מצד הם אלו שהוציאו את העובד לחל"ת מצד שני עליהם לשמור עם העובד על קשר. משפטים כמו: "לא נעים לי, אני לא יודע מתי להתקשר אליו, הוא עסוק כרגע עם הילדים". עולים הרבה.

מה עושים? הנה כמה טיפים:

1.   לזכור שאנשים שונים נמצאים בשלבים שונים בתהליך ההתמודדות עם המצב וגם התגובות של אנשים משתנות מאדם אחד לשני.

2.   שומרים על קשר – רצוי כי המנהל הישיר ישמור על קשר אחת לשבוע עם כל עובד שהוצא לחל"ת. בארגונים בהם יש ניהול מטריציוני אפשרי גם שאחד המנהלים המקבילים יהיה בקשר עם העובד.

3.   מבחינת המנהלים והחברה יותר חשוב לשמור על קשר. אם העובד לא עונה נסו שוב במועד מאוחר יותר, או שילחו לו הודעה מתי מתאים לדבר. או כל דבר אחר שמראה על תשומת לב ואיכפתיות. אם אנו לא בטוחים מה מתאים רצוי לשאול את עצמנו איך אנו היינו רוצים שיפנו אלינו או מה מרגיש היה לנו נוח במצב דומה ולפעול בהתאם.

4.   גם שמתקשרים צריך לדעת מה להגיד ולא לחשוב שזו עוד שיחה ספונטנית (תסריט שיחה עם כמה נקודות יכול להועיל).

-      ראשית הכי חשוב: להקשיב - להקשיב – להקשיב.

-      לזכור לשאול מה שלום שאר בני המשפחה (המנהל מכיר את העובדים ויודע מה מאפיין כל עובד)

-      להכיל את העובד ואת מה שעובר עליו ולא ישר לחפש פיתרון לבעיות שאלות שעולות.

-      לייצר וודאות במידע על מה קורה בארגון: מי יצא לחל"ת מי נשאר, האם יש שינוי בזרימת העבודה ועוד.

-      להציע לסיוע למשל היבטים פרוצדורליים שקשורים בחל"ת או ברמה אישית אם יש צרכים ספציפיים.

5.   ברמה הארגונית מעבר למנהל הישיר לייצר שקיפות ולשמור עליה. זה אומר למשל אחת לשבוע להוציא מייל לכל העובדים עם עדכונים או להוציא להכין סרטון בהשתתפות המנכ"ל.

6.   להמשיך לציין כל אירוע שבדרך כלל מציינים: מתנת פסח, יום הולדת, אירוע אחר – כולל הקדשה ותשומת לב אישית לעובד.

7.   אירוע של הרמת כוסית לצרף עובדים בחל"ת באמצעות תוכנה מרחוק כדי לשמור על שייכות וביחדנ'ס.


Comments


bottom of page